اموزش وسفارش نقاشی وهنرهای دستی در هنرسرای طلایه هنر معماری وعکاسی - نقاشی برجسته
نقاشی برجسته

 عکاسی در معماری

   

                                                                                  

مقدمه

معماری مفهوم گسترده ای است. اغلب فضاهایی که در آنها قدم می گذاریم با گونه های متفاوتی از معماری ما را محاصره کرده اند. به همین خاطر خارج از ذهن نیست که معماری به این اندازه سوژه پرطرفداری برای عکاسی است. بر خلاف این گوناگونی ، چند اصل و تکنیک ساده که در بسیاری از موقعیت ها کاربرد دارند وجود دارد که به خاطر داشتن انها به ما کمک می کند هنگام عکاسی محتاط تر در مورد قاب بندی ، ترکیب بندی و نورپردازی آنها فکر کنیم. علاوه بر این 7 اصل ساده,  نکاتی نیز در مورد ترکیب بندی عکاسی به طور کلی بررسی می کنیم تا برای معماران و شهرسازانی که در زمینه عکاسی با کیفیت مناسب دقت نظر دارند مفید باشد.

 

1. معماری تاریخی

زمانیکه که از یک بنای تاریخی عکاسی می کنید یک اصل ساده و قابل درک در ترکیب بندی بهترین کاربرد را دارد و آن  نشان دادن زیبایی طبیعی و ابهت آن بنا در تصویر است. برای رسیدن به این هدف اگر تصویر میزانی از پیش زمینه را در برگیرد ، به گونه ای که بافت پیرامونی که بنا در آن واقع شده باشد را نمایش دهد کمک می کند تا تصویر حس بهتری از معماری صاحب سبک و با قدمت را به نمایش گذارد.

southern-castle

تصویر شماره 1 یک ترکیب بندی ساده قدمت معماری تاریخی را به خوبی به نمایش می گذارد.

عکاسی در شب نیز از بناهای تاریخی حالت خارق العاده ای برای نشان دادن قدمت آنها به وجود می آورد.

 

2. معماری مدرن

زمانی که از معماری مدرن عکاسی می کنید می توانید با سبک انتزاعی از عهده آن برآیید. از لنز های wide برای یک پرسپکیتو گسترده و زوایای غیرمعمول استفاده کنید.

birmingham-bullring

تصویر شماره 2 سبک انتزاعی به خوبی معماری مدرن را به تصویر می کشد.

هنگام عکسبرداری با لنزهای واید در فضاهای بیرونی اغلب فضای آسمان زیادی در تصویر وجود دارد. اگر ترجیح می دهید آسمان یکدست و صاف در تصویر نباشد در این صورت با افزودن چند شاخ و برگ در قسمت بالای تصویر فضای خالی آسمان را پر کنید. درخت و شاخ و برگ آن نباید روی ساختمان را بپوشاند این شیوه را اصطلاحاً قاب کردن نیز می نامند.

 

3. قرار دادن بنا در زمینه درست است یا نه ؟

پاسخ به این سوال که چه زمانی فضای پیرامونی یک ساختمان را در عکس نمایش دهید یا نه به موقعیت بنا و پیامی که شما با عکس خود انتقال می دهید بستگی دارد. اگر زمینه و منظر آن، ساختمان را ستایش می کنند عکس بزرگ تری بگیرید.

اما هنگامیکه زمینه با پیام شما مناسبتی ندارد از آن صرف نظر کنید. یک مثال در این مورد در نظر گرفتن یک ساختمان قدیمی در میان یک شهر مدرن است. اگر می خواهید این حس را منتقل کنید که این بنا به فضای جدید تعلق ندارد مهم خواهد بود که میزانی از زمینه مدرن را پیرامون بنا در نظر بگیرید. اما اگر فقط می خواهید بر زیبایی یک معماری تاریخی تاکید کنید آنگاه بناهای جدید تنها تصویر شما را بی جهت اشغال کرده اند. بنابراین بهتر است از آنها صرف نظر کنید.

snowy-house

تصویر شماره 3  قرار دادن بنا در منظر طبیعی به شما کمک می کند که شخصیت معماری را به نمایش بگذارید. 

 

4. نورپردازی

نورپردازی مهم ترین بخش عکاسی معماری است. اگرچه نمی توانیم موقعیت و یا جهت گیری یک ساختمان را عوض کنیم و نورپردازی یک بنا به وسیله خودمان امر دشواری است. بنابراین عکاسی در زمان مناسب با نورپردازی طبیعی مناسب ترین گزینه است.

نورمایل معمولا بهترین عکس های معماری را به وجود می آورد. این نور سایه های بلند و جالبی بر روی نمای ساختمان تشکیل می دهد و جزئیات سطح را بهتر به نمایش می گذارد هم چنین تصویر سه بعدی ساختمان را تقویت می کند.

نور پشت بدترین نوع برای عکاسی معماری است چرا که سطحی تاریک و یک شکل ایجاد می کند. برای مواجه با این مشکل بهتر است آسمان را حذف و از زاویه ی نزدیک تری عکاسی کنید.

sunlit-rome-wall

تصویر شماره 4 شما می توانید با نور مایل بافت و جزئیات را به خوبی در تصویر خود نمایش دهید.

 

5. عکاسی در شب

حتی یکنواخت ترین معماری ها نیز درشب می توانند جذاب به نظر برسند. در حقیقت بسیاری از ساختمان های مدرن و مراکز شهری به طور ویژه ای برای شب نورپردازی شده اند. در شب این ساختمان ها بوسیله چندین نوع نورپردازی روشن شده اند به طوریکه رنگها قویتر و سایه ها برروی نمای ساختمان انتزاعی تر به نظر می رسند.

هنگامی که در شب عکاسی می کنید از سه پایه استفاده کنید و دوربین خود را بر روی کمترین تغییرات ISO ‌ قرار دهید تا بتوانید به طبیعی ترین شیوه عکاسی کنید.

عکاسی از بناهای معماری در وضعیت ضد نور نیز تصویری می سازد که فقط شکل کلی ساختمان دیده می شود و حالتی مرموز به خود می گیرد . در این حالت نور ، پشت بنا و رو به دوربین است.

iceland-church

تصویر شماره 5  نور رویایی شب به خوبی می  تواند بنا را به زندگی بازگرداند.

 

6. کاهش انحنا با استفاده از لنز طولانی تر

اگر از ساختمانی از زاویه ای بسیار نزدیک عکاسی می کنید می توانید دیوار را رها کنید تا انحناها دیده شوند به شرط آنکه تمام ساختمان دیده شود. اگر چه این امر خود می تواند تاثیر جالبی داشته باشد اما معمولا حذف می شود تا تصویر درست به نظر برسد.

اگر فاصله مناسبی از ساختمانی که موضوع عکس شماست بگیرید درک خواهید کرد که دیوارهای ساختمان شما و خطوط افقی وعمودی به طور قابل قبولی مستقیم به نظر می رسند.

اگر عکاسی از ساختمان مورد نظر خود را از فاصله ای دورتر و و با لنزهایی با نقطه کانونی طولانی تر بگیرید، پرسپکتیوها مسطح تر و خطوط ساختمان ها موازی تر می شوند وعکس شما اندکی حس سورئال خواهد داشت.

 tower-block

 تصویر شماره 6  از فاصله دورتری عکس بگیرید تا انحنای دیوارها حذف شوند.

 

7. بیرون کشیدن جزئیات قابل توجه

اغلب بناهای معماری با جزئیات کوچک مقیاس ، خود عکس های بسیار جذابی هستند.از جهت گیری پنجره ها تا الگوی مفصل ها تا تزئینات قرنیزها. به این جزئیات توجه کنید و از آنها برای نشان دادن شخصیت بنای معماری خود استفاده کنید.

federation-square

تصویر شماره 7  جزئیات قابل توجهی پیدا کنید و روی آنها تمرکز کنید .

 

ترکیب بندی عکس 

اصول ترکیب بندی که در زیر جمع آوری شده اند به شما کمک می کنند تا علاوه بر در نظر گرفتن اصول عکاسی معماری کیفیت عکس های خود را بالا ببرید.

1. سوژه خود را درکادر قرار دهید.

2. خط افق را در کادرتان تنظیم کنید برای اینکار می توانید از یکی از خطوط افقی و یا عمودی در سوژه عکس خود به عنوان خط مبنا کمک بگیرید.

3.  ترکیب های متقارن برای نشان دادن استحکام، پایداری و قدرت به کار میروند. حس دیگری که یک عکس متقارن القا میکند، سادگی است. همان طور که گفته شد از این نوع ترکیب بندی -ترکیب بندی متقارن -می توانید در عکاسی از معماری تاریخی استفاده کنید.

4. رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم میکند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد.

5.خطوط قطری، چشم را از یک سمت عکس به سمت دیگر هدایت میکنند و نسبت به خطوط افقی، انرژی بیشتری را منتقل میکنند. از این خطوط برای تاکید بر سوژه خود می توانید استفاده کنید.

6. هم پوشانی اجزا یک سوژه، نه تنها باعث افزایش عمق پرسپکتیو میشود بلکه بیننده را به بررسی تضادهای موجود بین عناصر صحنه تشوق میکند. در مورد اول، از آنجایی که یک شیء، تنها هنگامی می تواند شیء دیگری را بپوشاند که جلوی آن قرار گرفته باشد بنا براین حس فاصله القا میگردد. در مورد دوم، هم پوشانی موجب می شود که دو یا چند شیء که با فاصله از هم جدا شده اند، کنار هم مشاهده شوند و به این ترتیب تضاد شکل، رنگ یا نور آنها قابل تشخیص گردد.

7. نقاط طلایی را فراموش نکنید. اگر کادر تصویر را به وسیله خطوط فرضی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید خطوط ترسیمی را مقاطع طلایی و نقاط برخورد آنها را نقاط طلایی می گویند .این نقاط نگاه بیننده را به سمت سوژه هدایت کرده و تصویر متعادل تری ایجاد می‌ کند.

noghate talaii

تصویر شماره 8: استفاده از نقاط طلایی

8. در پایان صبور باشید! تا خودروها ، رهگذران علاقه مند و حتی حیوانات از کادر خارج شوند.اگر هدف نشان دادن طراحی است , هر عنصری که نگاه بیننده را منحرف کند , نامطلوب است. اما اگر هدف نشان دادن فعالیتی است که در فضای درونی و یا بیرونی مورد نظر شما می افتد, دراین صورت حضور افراد در عکس مناسب است و به ارتباط عکس و هدف آن کمک می کند. 

 

منابع

این نوشته ترجمه ای است از مقاله ای که در سایت www.photographymad.com با عنوان " A Guide to Architectural Photography " در اینترنت قرار داده شده است. از کتاب "عکاسی معماری, عکاسی از نمای داخلی و خارجی ساختمان" اثر نورمن مک گراث نیز برای تکمیل و صحت مطالب ترجمه شده , استفاده شده است. هم چنین از نکات مطالب "اصول عکاسی" از وبلاگ "گروه تخصصی معماری " و "اصول ترکیب بندی" از سایت عکاسی "تبیان زنجان" نیز برداشت های تکمیلی انجام شده است.

 

 
 
 

   

       

 

       

 

         

 

 

   

نوشته شده در ۱۳٩۱/٤/٢ساعت ۱:۱٤ ‎ق.ظ توسط معصومه اطیابی نظرات () |



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت