اموزش وسفارش نقاشی وهنرهای دستی در هنرسرای طلایه نقاشی برجسته
نقاشی برجسته

 

گالری عکسهای زیبا                                                                                            

 

 

بقیه در ادامه مطلب    


:ادامه مطلب:
نوشته شده در ۱۳٩۱/٤/۱ساعت ۱:٠٩ ‎ق.ظ توسط معصومه اطیابی نظرات () |

 

 

آشنایی با هنر انتزاعی 

هنر > تجسمی
هنر مجرد، یا هنر انتزاعی (Abstract art) آبستره، به هنری اطلاق می‌شود که هیچ صورت یا شکل طبیعی در جهان در آن قابل شناسایی نیست و فقط از رنگ و فرم های تمثیلی و غیر طبیعی برای بیان مفاهیم خود بهره می‌گیرد

این اصطلاح در معنای وسیع آن می‌تواند به هر نوع هنری اطلاق شود که اشیاء و رخدادهای قابل شناخت را بازنمایی نمی‌کنند.

ولی عموماً به آن گونه از آفرینش‌های هنر مدرن اطلاق می‌شود که از هر گونه تقلید طیعت یا شبیه‌سازی آن، به مفهوم مرسوم آن در هنر اروپایی، روی می‌گردانند.                                                                                                                                             

 

 

 

 

نوشته شده در ۱۳٩۱/۳/۳٠ساعت ۱٢:٢٢ ‎ق.ظ توسط معصومه اطیابی نظرات () |

 

آشنایی با هنرهای تجسمی

 

هنرهای تجسمی که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می‌شود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی را مخاطب قرار می‌دهند. هنرهایی چون نقاشی، خوشنویسی،مجسمه‌سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آن‌ها از این دسته‌اند.

هنرهای تجسمی با هنرهای نمایشی، شنیداری و کلامی و دیگر انواع هنر متفاوت است، هر چند این تقسیم‌بندی چندان محکم نیست.

در حال حاضر و در کاربرد کنونی، هنرهای تجسمی شامل هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی است، هنرمند تجسمی به‌شخصی اطلاق می‌گردد که در زمینه هنرهای زیبا، هنرهای دستی و هنرهای کاربردی فعالیت می‌کند.

   

هنرهای تجسمی

اگر دوست دارید که با هنر بیشتر آشنا شوید,باید تمام جنبه های مختلف آن را در نظر بگیرید. هنر علاوه بر تقسیمات کلی,زیرمجموعه ها و گروه های کوچکتری نیز دارد.برخی هنرها در حوزه نوشتاری قرار دارد مانند شعر و داستان که ذات اصلی خود را به خوبی به مخاطب میفهماند و برخی هنرها مانند هنرهای تجسمی و بصری نیاز به درک و فهم دارد. یک نویسنده برای نشان دادن اثر خود به مخاطب از کلمه و جملات استفاده میکند و میتواند به خوبی با مخاطب خود ارتباط برقرار کند اما هنرمند هنرهای بصری باید امیدوار باشد که مخاطب منظور آنرا به خوبی درک کرده باشد. وقتی یک شعر یا داستان خوانده میشود تمام افراد از مسن تا جوان یک برداشت را دارند و به خوبی منظور را درک میکنند. یکی از مزیت های هنرهای بصری این است که تمام افراد از مسن تا جوان برداشت های متفاوتی را دارند.یکی از معایب هنرهای بصری این است که بعضی اوقات مخاطب محو شکل و خطوط و رنگ میشود و از مطلب اصلی که هنرمند میخواهد در اثر خود به مخاطب نشان دهد دور میشود .

                                               

 

نوشته شده در ۱۳٩۱/۳/٢۸ساعت ۱:٠٩ ‎ق.ظ توسط معصومه اطیابی نظرات () |

 

 اشنایی با هنر سفالگری

بی شک یکی از قدیمی ترین هنرها و صنایع بشری سفالگری است که در مواردی حتی به اعتبار کشف نمونه هایی از آن قدمت و پیشینه تمدنی را هم تعیین کرده اند. اولین نمونه های سفالی مربوط به 8000سال قبل از میلاد مسیح است که بدون استفاده از چرخ ساخته شده است و در کنار آتش و بدون کوره پخته می شده است.

در بسیاری از موارد انسان اولیه به تقلید از سبدهایی که با استفاده از ترکه نازک درختان ساخته میشده است سفالینه ها را می ساخت و در برخی از موارد از سبدها بعنوان قالب استفاده می کردند.در 3500ق.م چرخ سفالگری ساده ای اختراع می شود که موجب تحولی شگرف در هنر سفال می گردد.

پس از آن انواع تکنیکهای تزئین و رویه آرایی مثل نقاشی، حکاکی و برجسته کاری روی سفال به وجود می آید. پس از کشف چرخ، پیدایش و کاربرد لعاب مهمترین تحول در زمینه سفالگری محسوب می شود. ماده اولیه کار سفالگری گل است که از ترکیب انواع خاکها با آب به دست می آید.

خاکهای مورد مصرف به دو دسته تقسیم می شوند: اولیه مثل کائولین، خاک سفید، و خاک آستون ور که برای ساخت سرامیک به کار می روندو خاکهای ثانویه مثل رس که برای ساخت سفال به کار می رود.

محصولات سفال و سرامیک به طور معمول به روشهای مختلف ساخته می شوند که عبارتند از: روش فشاری، روش ورقه ای، روش لوله ای، روش چرخکاری،روش دوغابی. که روشهای فشاری، ورقه ای، لوله ای بیشتر با مهارت دستان هنرمند و استفاده از قوه ذوق و خلاقیتوی شکل می گیرد.

روش چرخکاری همراه بااستفاده از چرخ سفالگریمی باشد. در روش دوغابی که برای تهیه سرامیک به کار می رود، دوغاب تهیه شده در قالب هایی از جنس گچ ریخته شده و به این وسیله به آن شکل می دهند. پس ازاجرا سفال و سرامیک خام حاصل را درکوره با دمای 950 الی 1000 درجه سانتی گراد می­پزند. فراورده حاصلرا بیسکوئیت می نامند که برای مراحل لعابدادن و انواع رویه آرایی­ها و تزئین استفاده می­شود.

صنایع دستی, سفال گری, چرخ سفالگری

صنایع دستی, سفال گری, چرخ سفالگری

صنایع دستی, سفال گری, چرخ سفالگری

صنایع دستی, سفال گری, چرخ سفالگری

صنایع دستی, سفال گری, چرخ سفالگری

صنایع دستی, سفال گری, چرخ سفالگری

صنایع دستی, سفال گری, چرخ سفالگری


 

هنر و صنعت در ایران باستان پی دی اف چاپ پست الکترونیکی

سفالینه‌سازی

باستان‌شناسان در طی سدهٔ اخیر تعداد زیادی ظروف سفالی و اشیاء دیگر در منطقه‌ای از مشرق ایران تا

عراق و از قفقاز تا دره سند را از زیر خاک بیرون آوردند. سفال‌های پیش از تاریخی که در این مناطق

یافت شده‌است سبک ساخت تقریباً یکسانی دارند و در سطح فنی بسیار پیشرفته هستند. کهن‌ترین

ظرفی که در ایران یافت شده است ظرف سیاه دودآلودیست که همانند قدیمی‌ترین ظروف سفالی است

که در جاهای دیگر پیدا شده‌است و به هزارهٔ چهارم پیش از میلاد تعلق دارد. از شوش در ایلام سفال‌هایی

به دست آمده‌است که به نام شوش اول معروف است و متعلق به دوره‌ای مابین ۳۵۰۰ تا ۲۵۰۰ پیش از میلاد

مسیح است.
سفالینه‌های بسیار کمی از زمان هخامنشیان به دست آمده‌است و حال آنکه از صنایع دستی دیگر

به ویژه فلزکاری و مجسمه‌سازی از سنگ، اشیای فراوانی پیدا شده‌است. تنزل پیشه سفال‌سازی را در

این دوره، به بالا رفتن سطح زندگی مردم نسبت داده شده‌است. بدین ترتیب گمان می‌رود که در خانهٔ شاه

زر و سیم و مرمر سفید برای ساختن ظروف استفاده می‌شده و در خانه‌های مردم متوسط ظرف‌های مسی

و برنجی متداول بوده و تنها افراد تهیدست از فراورده‌های سفالی استفاده می‌کردند.
این وضع پیشهٔ سفالگری که فقط ظرف سفالی برای رفع حوائج روزانه ساخته می‌شد در دورهٔ سلوکیان و

شاهنشاهی پارت ادامه یافت اما باید متذکر شد که پارت‌ها لعاب سرب را با رنگ‌های گوناگون متداول کردند در

این دوران بسیاری از ظرف‌های مورد استفادهٔ روزانه رو چرخ و صفحهٔ کوزه‌گری ساخته می‌شد و اغلب پیش

از لعاب دادن روی آن کنده‌کاری می‌کردند، یا پاره‌ای از آنها را در قالب‌های فشردهای کنده‌کاری کرده پخته و

درست می‌کردند. همچنین مهره‌های تزئینی روی آنان زده می‌شد که تا اندازه‌ای مانند فن نشان‌دار کردن

(Terra Sigillata) رومیان بود. پاره‌ای فراورده‌های زیباتر دارای تزئینانی است که بعدها به نام باربوتین (Barbotine)

شناخته شد و آن فنی بود که خمیر نازکی از گل رس از سوراخ کیسه‌ای با فشار به شکل خطوط و مارپیج

روی ظرف نهاده می‌شد و همانند کاری است که امروزه شیرینی‌سازان برای ساختن گل‌های روی کیک به

کار می‌برند.
کوزه‌گری در زمان ساسانیان گسترش نیافت و کوزه‌گران همان روش و سبک پارت‌ها را ادامه دادند ولی

کار آنها قابل قیاس با کیفیت کار استادان فلزکار زمان ساسانی نیست.

مختصری از تاریخ بدنه‌های رسی، رنگیزه‌کاری و لعاب‌های اولیه

سفال کشف شده در تپه سیلک.

معروفترین پیشرفت‌های فنی در رشتهٔ سفالینه‌سازی در ایران باستان از این قرار است:

  1. بدنه‌ای از خاک رس ظریف که بدون تردید آبدیده شده‌است. این ظرف در کوره پخته می‌شد و رنگ آن
  2.  لیمویی، کرم، زرد، صورتی یا گاهی اوقات سرخ تیره بود. تیغه‌های کرم یا لیمویی رنگی که پیدا شده‌
  3. است، نشان می‌دهد که پخت آن در اتمسفر احیاکننده‌ای انجام شده‌است.
  4. گردی کامل و بعضی علاماتی که در موقع چرخ دادن آن بدست آمده نشان می‌دهد که لااقل در آنروز
  5. چرخ کوزه‌گری با سرعت کم که پیش درآمد چرخ‌های فعلی است، به کار برده می‌شده‌است. تمام ظروف
  6.  دارای ضخامت یکنواختی هستند.
  7. تمام ظروف پیدا شده در دوغ آب خاک رس بسیار نرمی فرو برده شده‌بودند که سطح آنها را اینقدر صاف
  8.  کرده‌است.
  9. یک مادهٔ رنگی که از گرد اکسید آهن آبدار و اکسید منگنز ساخته شده‌بود در آمیختهٔ فوق به کار برده
  10. می شد. در پخت دوم این رنگ‌ها سیاه یا قهوه‌ای سیر می‌شد.
  11. پیش از پایان هزارهٔ چهارم قبل از میلاد چرخ کندرو کوزه‌گری به صورت چرخ تند امروزی در آمد. لااقل این
  12.  موضوع در مورد سفال‌هایی که در سیلک در مرکز ایران و تپه حصار در شمال شرقی ایران پیدا شده‌است،
  13.  صدق می‌کند.
  14. تقریباً در همان زمان نوعی از کوره در ایران بوجود آمد که آتشخانهٔ آن در زیر محل سفال‌ها بود و یک در
  15.  آجری آنها را از هم جدا می‌کرد. کوره‌ها باید از این نوع باشد تا نظارت و بررسی اتمسفر لازم برای تولید
  16.  رنگ‌های کرم و نخودی عملی باشد.
  17. سفال‌های قالبی در تپه حصار و تل باکون در جنوب ایران پیدا شده‌است. در قسمت‌های مختلف کشور
  18. قالب‌های گلی پخته‌شده برای تولید زیاد مجمسه‌های متعلق به سال های ۲۵۰۰ تا ۱۷۵۰ قبل از مسیح
  19.  به دست آمده‌است.
  20. سفالینه‌های خاکستری رنگ با لعاب سیاه درخشان ابتدا در حدود ۲۰۰۰ پیش از مسیح در تپه حصار و در
  21. سیلک بوجود آمد. این سفال‌ها که در کورهٔ احیاکننده پخته شده‌اند، اولین نوع سفالسازی لعابی است
  22. که از آن اطلاع داریم.

تمامی این پیشرفت‌های فنی در مدت کوتاهی سفالسازی را یکی از حرفه‌های سامان یافته کرد و از آن تاریخ

تاکنون به همین نحو باقی مانده‌است.

 

 

 

نوشته شده در ۱۳٩۱/۳/۱٦ساعت ٦:۱٦ ‎ب.ظ توسط معصومه اطیابی نظرات () |


:ادامه مطلب:
نوشته شده در ۱۳٩۱/۳/۱٥ساعت ٥:٤٧ ‎ب.ظ توسط معصومه اطیابی نظرات () |


:ادامه مطلب:
نوشته شده در ۱۳٩۱/۳/۱٠ساعت ٦:۳٠ ‎ب.ظ توسط معصومه اطیابی نظرات () |

 

تصاویر زیبای پاییزی                                                                      

 

بقیه در ادامه مطلب


:ادامه مطلب:
نوشته شده در ۱۳٩۱/۳/۱ساعت ۱۱:٢٢ ‎ق.ظ توسط معصومه اطیابی نظرات () |



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت